
Министерството на образованието и науката (МОН) предлага изменения и допълнения в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование. Те обхващат дейностите по занимания по интереси, кариерно ориентиране, правилата за определяне на броя ученици в паралелките и разпределението на средствата за работа с уязвими групи.
Основни акценти на промените:
- Занимания по интереси и кариерно ориентиране, осъществявани в училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие (ЦПЛР) – актуализират се текстове с цел по-голяма яснота в организацията и финансирането, без съществени промени в регламентите. Намалява се и обемът на исканата информация от центровете за подкрепа за личностно развитие (ЦПЛР) за дейностите по интереси в попълваните от тях справки.
- Определяне на броя ученици в паралелките – допълват се разпоредби, свързани с преместването на ученици между паралелки.
- Финансиране на институции с концентрация на деца и ученици от уязвими групи – въвежда се допълнително финансиране за такива детски градини и училища. Освен стандартните средства, изчислени на база броя на децата и назначените специалисти (образователни медиатори, социални работници, помощници на учителя), институциите ще получават и допълнителни средства в размер на 20% от тези суми. С промяната ще се подпомогнат най-малките детски градини и училища, които ще разполагат с по-значим ресурс за финансиране на прилаганите от тях политики.
Проектът на постановление не оказва влияние върху държавния бюджет и не въвежда норми на европейското право.
Предложените изменения са публикувани за обществено обсъждане в срок до 22 април на сайта на Министерството на образованието и науката.