Публикуван е годишният доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD) – „Поглед върху образованието 2024“, който представя задълбочен анализ на състоянието на образованието в страните членки и партньорите на организацията.
България участва в него за втора година, а основната му цел е да оцени ключовите образователни индикатори като финансиране, ефективност на образователните системи, достъп до образование и резултатите на учениците. Докладът анализира както тенденциите на глобално ниво, така и специфичните предизвикателства и успехи на отделните държави.
Ето и кои са изведените основни моменти от „Поглед върху образованието 2024“ за България:
- Финансиране на образованието
Страната ни е увеличила разходите за образование, но броят ученици и студенти спада. Разходите за обучение на един ученик в България са под средното ниво за страните от OECD. Между 2015 и 2021 година дялът от БВП, който страната ни отделя за образование, се е увеличил от 3% на 3,5%.
Специално внимание се обръща на ниските инвестиции в научноизследователска и развойна дейност (R&D) в системата на висшето образование. Докато в страни като Дания и Швеция университетите играят ключова роля в научните изследвания, в България тези дейности представляват само 4% от разходите за висши учебни заведения, което ограничава възможностите за иновации в научната сфера.
- Тенденции в броя на учениците
България има добър обхват в системата на предучилищното образование, но процентът на необхванати в гимназиален етап е висок. Докладът посочва тенденции на намаляване на броя на учениците в България, Унгария, Полша и Румъния. Въпреки това, страната ни отбелязва относително висок ръст в разходите за образование на ученик на фона на тази демографска промяна.
- Заплащане на учителите
В сферата на средното образование, заплатите на учителите в България продължават да изостават от средните за OECD. Въпреки предприетите мерки за повишаване на доходите, учителите в България получават по-ниски възнаграждения в сравнение със своите колеги в много други европейски страни. По-ниски заплати от родните учители получават колегите им от Полша, Словения, Латвия и др.
- Увличаване на броя на младите учители
Докладът разглежда и големия ръст на младите учители в системата на образованието. За последното десетилетие дялът на млади педагози се увеличава спрямо преподавателския състав и в сравнение с останалите страни от проучването ръстът е значителен. Остава обаче голям и дялът на преподавателите над 50 години (48%).
С пълния доклад „Поглед върху образованието 2024“ на OECD може да се запознаете ТУК.