
Задаването на въпроси е един от най-ефективните инструменти на учителя за насърчаване на критичното мислене, ангажираността и по-доброто разбиране на учебния материал. Често обаче при задаването на въпрос отговорът е „Не знам за какво да пиша“ или пък „Не мога да се сетя в момента“.
Когнитивните изследвания потвърждават, че въпросите формират мисленето ни. Ако задаваме ограничаващи въпроси като „Защо не съм добър в тази дейност?“, мозъкът ни ще търси доказателства, които да потвърдят това убеждение. Но когато задаваме въпроси, свързани с възможностите, като например „Как мога да стана по-добър в тази дейност? “, ние задействаме съвсем различна мисловна траектория.
В следващите редове ще ви представим 3 стратегии, с които да задавате по-добри въпроси в класната стая.
- Преминаване от въпроси, фокусирани върху проблемите, към въпроси, фокусирани върху възможностите
Традиционната училищна среда често насърчава въпроси, насочени към решаване на проблеми: „Какво се е объркало?“, „Какви грешки допуснахте?“. Тези въпроси обаче може да вкарат учениците в капана на дефицитното мислене. Вместо това може да насърчим мотивацията, като променим въпросите си, за да се съсредоточим върху силните страни и потенциала.
Опитайте:
- Вместо: „Защо не завършихте задачата?“, попитайте: „Какво ви помогна да завършите частите, с които успяхте да се справите?“
- Вместо: „Какъв е проблемът в този аргумент?“, попитайте: „Коя е силната страна на този аргумент, върху която бихте могли да надградите?“
Съвет за формиране на въпроси: Идентифицирайте въпроса, основан на проблема, преместете фокуса върху силните страни или възможностите и го задайте, така че да насърчите напредъка.
- Прецизирайте въпросите, за да получите по-ясни отговори. Неясните въпроси водят до неясни отговори.
Елиминирайте неяснотата, уточнете желания отговор и формулирайте въпроса по начин, който води до практическо разбиране. В класната стая точните въпроси намаляват неразбирането, насърчават критичното мислене и правят целите на обучението по-ясни.
Опитайте:
- Вместо: „Можеш ли да помогнеш с почистването на класната стая? “, попитайте: „Можеш ли да избършеш дъската, докато аз прибирам книгите? “
- Вместо „Разбрахте ли прочетеното?“, попитайте: „Коя е идеята от прочетеното, която ви впечатли най-много?“.
- Използвайте въпроси за размисъл, за да насърчите по-задълбоченото мислене
Някои от най-добрите дискусии в класната стая започват с отворени въпроси за размисъл. Вместо да насочват учениците към един правилен отговор, тези въпроси ги приканват да мислят критично, да свързват и генерират идеи.
Опитайте:
- Вместо: „Хареса ли ти книгата?“, попитайте: „Коя част от книгата ти допадна най-много?“
- Вместо: „Как оценяваш работата си по тази задача?“, попитайте: „Какви умения искаш да подобриш с тази задача?“
Добрите въпроси не просто водят до по-добри отговори – те създават нови пътища за учене, по-дълбока ангажираност и по-смислени връзки между учениците и тяхната работа.
Когато преформулираме въпросите си така, че да се фокусират върху възможностите, а не върху дефицитите, когато ги направим ясни и целенасочени и когато насърчаваме мисленето, ние даваме възможност на учениците да разкрият пълния си потенциал.