Съдържание
ВЪВЕДЕНИЕ
Глава първа ТЕОРЕТИЧЕН АНАЛИЗ НА ПРОБЛЕМА ХИПЕРАКТИВНОСТ И ДЕФИЦИТ НА ВНИМАНИЕТО И АДАПТИВНОСТТА НА УЧЕНИЦИТЕ В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ (I – IV КЛАС)
I. Исторически преглед на изследвания, свързани със синдрома на хиперактивност и дефицит на вниманието
1. Дефиниране
2. Симптоматика
3. Причини за хиперактивност
4. Диагностика
5. Съмнения за диагнозата
6. Промяна на диагностичните критерии
6.1. Съмнения относно методите на диагностициране
6.2. Спорни въпроси за етиологията на ХАДВ
6.3. Неврообразните технологии и ХАДВ
II. КРИТЕРИИ ЗА ДИАГНОЗА СПОРЕД МЕЖДУНАРОДНАТА КЛАСИФИКАЦИЯ НА БОЛЕСТИТЕ. НОВОСТИ В КРИТЕРИИТЕ
1. Какви промени въвежда DSM-V по отношение на ХАДВ?
2. Диагностични критерии за ХАДВ
3. Характеристики на отделните групи
III. АДАПТАЦИЯ НА ХИПЕРАКТИВНИТЕ ДЕЦА СЪС СИНДРОМ НА ХАДВ В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
1. Учебни затруднения на децата със синдром на ХАДВ
1.1. Трудности при четене и писане
1.2. Говорни и езикови проблеми
1.3. Затруднения при запаметяване на текстови единици
1.4. Сетивни и двигателни умения
1.5. Физически аномалии
1.6. Проблеми със съня
1.7. Проблемно поведение
1.8. Социална изолация
IV. ЕТАПИ ПРИ АДАПТИРАНЕТО НА ДЕЦАТА СЪС СИНДРОМ НА ХАДВ
1. Постъпване в първи клас
2. Промени във втори,
3. Проблематичност при адаптацията
V. НЕОБХОДИМОСТ ОТ ПРОУЧВАНЕТО НА ПРОБЛЕМА
Глава втора TЕХНОЛОГИЧНИ МОДЕЛИ ЗА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКА РАБОТА С ДЕЦА С ХАДВ В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
I. МОДЕЛ ЗА УЧИТЕЛИ
1. Методика за учители – педагогически подходи и техники за адаптацията на ученици със синдром на ХАДВ
1.1. Малки стъпки, които водят към стълбата на успеха
2. Видове обучения, подходящи за деца със синдром на ХАДВ
2.1. Интегративно обучение. Философия на обучението
2.1.1. Системен подход
2.1.2. Комплексен подход
2.1.3. Дейностен подход
2.1.4. Диференциран подход
2.1.5. Общи изисквания към методите на възпитание
2.2. Интегрирано обучение
2.2.1. Приобщаваща среда
2.2.2. Начини на работа с хиперактивните ученици
2.2.3. Важността от присъствието на учителя в клас с ученици със синдром на ХАДВ
3. Техники за преподаване на хиперактивни ученици
3.1. Техники за работа с хиперактивни ученици, които често нарушават дисциплината в клас
3.2. Техники за решаване на проблеми
3.3. Техники за взаимодействие учител – родител. Размяна на послания
4. Терапевтични игри в полза на учителя
4.1. Игри за концентрация на вниманието
4.2. Игри и упражнения за контрол над поведението и за редуциране на хиперактивността
4.3. Упражнения за снижаване на импулсивността
4.4. Игри и упражнения за релаксация
4.5. Релаксиращи упражнения и игри, свързани с визуализация
5. Рисуването в училище като терапия
5.1. Рисувателен тест „Моето семейство“
5.2. Рисувателен тест „Кактус“
5.3. Тест за проверка на психологическия комфорт на ученика в класа/групата
6. Изследване на психологическото състояние на ученик чрез метода „Беседа“
7. Изследване на психологическото състояние на ученик чрез метода „Весел – тъжен“
II. ТЕРАПИЯ НА УЧЕНИЦИ С ХИПЕРАКТИВНОСТ И ДЕФИЦИТ НА ВНИМАНИЕТО – МОДЕЛ ОТ ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ТЕХНИКИ ЗА СПЕЦИАЛИСТИ
1. Основни подходи
1.1. Приложен поведенчески анализ (APPLIED BEHAVIOR ANALYSIS – ABA)
1.2. SON – RISE
1.3. Игрова терапия
2. Общи правила в терапията
3. Условия, необходими за провеждане на релаксиращи упражнения в терапевтичния кабинет
4. Край на терапевтичния процес
5. Примерни съвети на терапевта към хиперактивен ученик, когато се чувства отчаян, безпомощен и тъжен
III. МОДЕЛ ЗА РОДИТЕЛИ
1. Трениране на родителски умения
1.1. Формиране и развитие на умения за изграждане на позитивно отношение към детето и за засвидетелстване на внимание към него и към поведението му
1.1.1. Насърчаване
1.1.2. Изразяване на обич
1.1.3. Поощрения и привилегии
1.2. Организиране на дневния режим
1.3. Списък с ценни качества
1.4. Нетолериране на проблемно и/или на провокативно поведение при деца с ХАДВ
1.4.1. Техника „Таймаут“
1.4.2. Техника „Вълшебство“
2. Родител и дете на обществени места
2.1. Списък с правила
3. Други техники за работа с деца със синдром на ХАДВ
3.1. Игри чрез метода на визуализация
3.2. Игри за релаксация
3.3. Игри за редуциране на хиперактивността
3.4. Игри за концентрация на вниманието
4. Приказките като терапия
5. Рисуването като терапия
5.1. Символни елементи в детската рисунка
5.2. Какво е препоръчително да наблюдават родителите?
6. Други терапии
IV. ОТНОШЕНИЯТА НА ДЕЦАТА СЪС СИНДРОМ НА ХАДВ И ТЕХНИТЕ РОДИТЕЛИ
1. Стилове на привързаност
1.1. Индикатор за разстройство на привързаността
1.2. Нарушения в процеса на изграждане на привързаност
2. Родителски стилове на възпитание
3. Наказанията като негативна родителска практика
4. Родителски конфликти
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА